Onderweg naar Bromo - Reisverslag uit Bromo, Indonesië van Jeannette Wientjes - WaarBenJij.nu Onderweg naar Bromo - Reisverslag uit Bromo, Indonesië van Jeannette Wientjes - WaarBenJij.nu

Onderweg naar Bromo

Door: Jeannette

Blijf op de hoogte en volg Jeannette

21 November 2016 | Indonesië, Bromo

Vanmorgen 08.00 uur haalt de chauffeur ons thuis op voor een reis van ruim tien uur. We moesten nog een aantal andere mensen oppikken o.a drie jonge vrouwen uiT Siberië waar het naar hun zeggen nu -30 was.
De zitplaatsen werden herverdeeld en ik kreeg een plaats voor aangeboden die ik met beide handen heb aangenomen. Raar ik zat dus op z'n Hollands gezien aan de bestuurderskant en keek regelmatig in de spiegel (ik had helemaal geen spiegel) wat er achter mijn gebeurde. Het links rijden is toch ingewikkeld de chauffeur haalde dan links en dan weer rechts in en bij het wachten voor de spoorbomen reed hij gewoon rechts om vooraan te staan en gaf vol gas wanneer de bomen ophoog gingen. Brommers en motors scheurde aan alle kanten voorbij, hij passeerde regelmatig via de berm en gebruikte heel vaak de claxon en de rem. Omdat ik voorin zat kon het allemaal volgen, wist wanneer dat ging gebeuren. De mede reizigers zeiden naderhand dat zij het als erg vervelend hadden ervaren.
Mijn uitzicht was geweldig en ik zag vele rijstvelden waar de lokale mensen aan het werk waren.
Het leven vindt hier grotendeels op en aan de straat plaats, kopen en verkopen in de vele tentjes en kraampjes langs de weg, zoals eten, kleding, huisraad, meubels en grafstenen
Scooters dienen hier als vervoersmiddel voor het hele gezin, aankoop van meubels of bouw matrialen. De vrachtwagens met hun laadbak vol mensen of mensen bovenop de goederen, alles kan.
Het wegdek was slecht en regelmatig was er een kuil of gat in de weg. Geinig om een brommer te zien met een meters hoge stapel horten incl. eieren. Direct mijn vraag of de eieren wel allemaal heel aankomen. Het laatste stuk van onze reis gaan we ruim een half uur alleen maar klimmen
Half zes komen we aan bij onze locatie voor deze korte nacht want morgen moeten we om 03.00 uur weer paraat staan voor onze tour. Snel douche, en wat eten in een gelegenheid 300 meter terug met Iris een reisgenoot bij deze tour. Na het eten moesten we dus flink klimmen, een voorproefje voor morgen.

• 22 November 2016 - 10:18

Willemien Martens:

Wauw!! Jeanette, wat super om dit alles mee te maken..veel foto`s maken hè...
    Ik ga gewoon naar mn werk, in ons koude kikkerlandje..

gr. Willemien