Ijenmassief - Reisverslag uit Banyuwangi, Indonesië van Jeannette Wientjes - WaarBenJij.nu Ijenmassief - Reisverslag uit Banyuwangi, Indonesië van Jeannette Wientjes - WaarBenJij.nu

Ijenmassief

Door: Jeannette

Blijf op de hoogte en volg Jeannette

23 November 2016 | Indonesië, Banyuwangi

De chauffeur wekte ons om 00.45 uur, aankleden rugzak pakken, kopje thee en in het busje. Om 02.00 uur waren we bij de start van onze trekking aangekomen en kregen we onze gasmaskers aangeboden. Het werd een zeer steille klim en ik had al snel een pauze nodig. Deze klim zou voor mij toch zwaar worden. De gids stelde voor om na een km een taxi te nemen, dit is een man die met een trekkar naar boven gaat. Na een kort vlak stuk kwam ik weer wat op adem en besloot om geen taxi te nemen, de gids nam me bij de hand bij de extreem steille stukken en we maakte een korte stop wanneer ik hierom vroeg. Uiteindelijk heb ik de drie km naar boven dus gered. Op een vlak stuk zagen we in de diepte het blauwe vuur. Dit is zichtbaar voor zonsopkomst. De gids zei dat het moeilijk was naar beneden te gaan en hij wilde wel foto's maken voor mij, maar ik heb hem uitgelegd dat ik niet zo zeer het probleem heb met dalen. In het donker gingen we naar beneden en dat ging redelijk snel al moesten we soms even aan de kant voor de mijnwerkers die twee manden met in totaal 90 kg. Naar boven sjouwden.
Beneden aangekomen was het prachtig het blauwe vuur te mogen aanschouwen. We gingen een brugje over en kwamen bij de mijn werkers aan die aan het hakken waren, een zeer zwaar werk evenals de dragers. Ik hoorde van de gids dat er een paar jaar geleden 700 mensen werkzaam waren en nu nog 300 man in de leeftijd van 17 tot 75 jaar. Ze slapen in de openlucht en hebben een dag vrij in de maand. Tegen de tijd dat we wer naar boven gnigen was het blauwe vuur gedoofd en boven aangekomen draaide de wind en kwam de rook idem stank in het dal waardoor ik in een rap tempo achter de bergen wachtte op onze goep soekie genaamd. De afdaling ging voorspoedig en was langer en steiler dan ik had verwacht. Bij het busje aangekomen werd ons het ontbijt in een doosje aangereikt, twee broodjes en een eitje. Hierna gingen we anderhalf uur rijden tot onze eindbestemming. Twee meiden van onze groep, een ging naar bali en de ander naar Singapore, het Franse stel ging ook naar Bali. Met z'n viertjes zijn we naar Banyuwangi gegaan om even bij te tanken na onze vermoeide tour want we hebben de laatste drie dagen zeer onregelmatig geslapen en heel veel gezien en beleefd.
Nu zitten we heerlijk te genieten van ons ververdiende biertje