Canggu - Reisverslag uit Canggu, Indonesië van Jeannette Wientjes - WaarBenJij.nu Canggu - Reisverslag uit Canggu, Indonesië van Jeannette Wientjes - WaarBenJij.nu

Canggu

Door: Jeannette

Blijf op de hoogte en volg Jeannette

04 December 2016 | Indonesië, Canggu

Na ruim drie uur rijden voor 100 km af te leggen. De oorzaak, veel verkeer, veel trucks met zand dat voor de bouw naar b.v. Denpasar moeten vervoeren. Gezien de hoogte verschillen, de haarspeld bochten en soms een nat glad wegdek met kuilen gaat het hier zeker niet snel maar niemand heeft haast. Het mooie hier in het verkeer is dat de bestuurders rekening houden met elkaar in het bijzonder degene die voor jou is. Er zijn weinig regels, het gaat net zoiets als bij skiën. Gisteren heb ik het eerste ongeval in drie weken gezien, een scooter was onderuit gegaan, een inschattngs fout vermoed ik. In Nederland zou er Zeker een verkeersopstopping zijn ontstaan, hier dus niet. Een paar personen waaronder mogelijk ook de andere partij, zij helpen de jongen overeind, geven elkaar een hand en gaan verder. Niks politie, verzekering en weet ik wat er allemaal meer bij komt kijken in Nederland. Onderweg zag ik soms kinderen van ongeveer tien of elf jaar op een scooter, dat is niet toegestaan maar in de directe omgeving gebeurd dat wel vaker. Ze mogen hier pas scooter en auto rijden als ze 17 jaar zijn. Zoals ik het bekijk ben je met een scooter sneller al is het wel zo dat je in de regentijd nat wordt en dan heeft een auto pre. Onderweg zagen we ook 50 tot 75 aapjes. Er was schijnbaar een fruitteler met een overschot aan overrijp fruit, dit wordt dan aan de apen gegeven, schitterend zoals die van hun kostje aan het genieten waren.
De taxi chauffeur was gezellig, een geboren en getogen Balinees. Zo vertelde hij over slangen die 's avonds in huis komen, ooit had een slang 's nachts naast zijn hoofdkussen gelegen, het was even schrikken maar met twee personen en twee bamboe stokken , ingekerfd, werd de slang door een persoon bij de kop gepakt en de ander maakte hem dood met de bamboe stok. Hij vertelde dat de zeeslang, zwart wit van kleur de meest gevaarlijke slang in Indonesië is. Ik kan mij voorstellen dat hier in zee slangen zitten, het water is aangenaam van temperatuur.
De schoolkinderen lopen hier allemaal in uniformen, op school is hier ieder gelijk. Wat mij hier ook opviel is dat de vrouwen veelal het werk op het land doen en de mannen zitten te praten of te kaarten. Er zijn hier streken waar het nog heel primitief eraan toe gaat. Er zijn auto's oude maar ook hele mooie grote nieuwe met alle snufjes en toeters en bellen eraan, zoals gekleurde velgen of verlichting of een extra buiten spiegel aan de zijkant van de motorkap. Het eten is hier lekker en goed al zou ik hier aan zee meer soorten vis op de kaart verwachten. Het Balinees eten is heel gekruid en niet echt mijn smaak, ijsklontjes en rauwe groente daar doe ik hier niet aan.
Met mijn handelen zit ik hier goed al denk ik soms 100.000 R meer of minder, laat maar. De taxi van Denpasar naar Canggu vroeg 500.000 R, uiteindelijk heb ik 160.000 betaald. Ze vragen hier de hoofdsom en gaan ervan uit dat je handelt, handel je niet dan is dat mooi meegenomen en zijn beide partijen tevreden.
Klinkt toch allemaal heel logisch.
Mijn verblijf in het Eco Geasthouse moet ik nog ervaren, het is heel leuk, gedeeltelijk overdekt. Eten doe ik hier niet, veel rauwkost, niet mijn idee hier op Bali. Gisteren, bij aankomst was er net een hoosbui geweest. Daar moet je dan doorheen kijken, schijnt de zon weer dan is dit een schitterende locatie met zitjes, ligbedden en een lekker zwembad. Er staan hier verschillende fruitbomen in de tuin, je kan je opgeven om een Yoga sessie mee te doen en e kan een heerlijke massage nemen. Maar vandaag gaan ik de sfeer hier proeven want het is droog en het ziet er goed uit. Bikini aan en dan een lekker lange strand wandeling met een duik in zee als het mij te warm wordt. Onderweg ergens lekker eten en zoals gisteren avond in het donker op het strand weer richting Geasthouse lopen en heerlijk slapen.
Al moet ik nog even vermelden dat er vanmorgen op mijn klamboe een groot beest kroop, gezien zijn zijwaartse voortgang ben ik van mening dat het om een krab ging.
Beste lezers, ik ga ontbijten en er vandaag weer wat van maken. Groetjes.